Bezpieczeństwo i komfort

DPS „OSTOJA” mieści się w budynku o pięciu kondygnacjach, w którym komunikacja odbywa się za pomocą windy i III oddzielnych wewnętrznych klatek schodowych.

Winda stanowi wydzieloną strefę przeciw pożarową z oddzielnym zasilaniem. Na każdej kondygnacji przed windą jest wydzielony przedsionek, zabezpieczony drzwiami ognioodpornymi,     które w razie pożaru zamkną się automatycznie, przy jednoczesnym otworzeniu klapy oddymiania budynku.

Każda klatka komunikacji wewnętrznej jest zarazem drogą ewakuacyjną, posiadającą własny system oddymiania i własne wyjście na zewnątrz budynku, które jest stale zamknięte na klucz znajdujący się w metalowej skrzynce z szybką umieszczonej w widocznym miejscu przy drzwiach.

         

Dom posiada pomieszczenia ogólnodostępne, rozmieszczone na wszystkich poziomach budynku. Wszystkie pomieszczenia ogólnodostępne są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i spełniają wymogi standardowe, pod względem metrażu i wyposażenia.

Ponadto dla bezpieczeństwa mieszkańców (ułatwienie przemieszczania się po domu) oraz lepszej organizacji pracy i usług na rzecz mieszkańców przypisano do każdego piętra budynku inny kolor, umieszczając na drzwiach pokojów mieszkańców oraz wszystkich innych pomieszczeniach użytkowych identyfikatory odpowiadające kolorem do piętra.

Mieszkańcy mają do dyspozycji pokoje mieszkalne, 2 i 1 osobowe, o powierzchni zgodnie z obowiązującym standardem.

Pokoje wyposażone są standardowo z możliwością doposażenia ich we własne sprzęty. W całym budynku jest instalacja przyzywowa. Każdy pokój ma możliwość połączenia telefonicznego, z wyjściem na zewnątrz, oraz własnym numerem telefonu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Łazienki ogólnodostępne wyposażone są w instalacje alarmowe.

 

 

 

Wszystkie powierzchnie podłogowe są łatwe w utrzymaniu czystości, zarówno w pokojach mieszkalnych, jak i w ciągach komunikacyjnych.

- Oświetlenie w ciągach komunikacyjnych uruchamiane jest przez fotokomórkę. 

- Budynek zaopatrzony jest w dwa źródła ciepła, tzn: centralne ogrzewanie zasilane ciepłem z elektrociepłowni z możliwością regulowania temperatury, oraz własne ogrzewanie gazowe uruchamiane w przypadku wystąpienia niskich temperatur, poza sezonem grzewczym, lub w razie awarii ogrzewania z elektrociepłowni. We wszystkich pokojach funkcjonuje system wentylacji grawitacyjnej.

- Okna pomieszczeń od strony nasłonecznionej są zaopatrzone w żaluzje przeciw słoneczne. W świetlicy i stołówce oprócz wentylacji grawitacyjnej zainstalowana jest klimatyzacja.

 

 

W domu znajdują się następujące pomieszczenia:

  • pokoje mieszkalne jednoosobowe i dwuosobowe
  • pokój dziennego pobytu
  • jadalnia
  • gabinet medycznej pomocy doraźnej
  • pomieszczenia do terapii i rehabilitacji
  • kuchenka pomocnicza
  • pomieszczenie pomocnicze do prania i suszenia
  • palarnia
  • pokój gościnny
  • miejsce kultu religijnego zgodne z wyznaniem mieszkańca domu,
  • inne pomieszczenia techniczne służące zaspokajaniu potrzeb sanitarnych mieszkańców domu
  • w zakresie potrzeb sanitarnych : łazienki toalety są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
  • pomieszczenia mieszkalne domu są czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, estetyczne i wolne od nieprzyjemnych zapachów

 

Wyżywienie

                                           

            Dom posiada wydzielony segment z osobnym wejściem na poziomie parteru, w którym mieści się BLOK ŻYWIENIOWY. Pomieszczenia i wyposażenie tego bloku, spełniają wymogi HACCAP-u.  

         

 

 

 

Dom oferuje wyżywienie w postaci pięciu posiłków dziennie, na które składają się trzy posiłki główne , oraz dodatkowe II śniadanie i podwieczorek. . Ponadto pokoju na parterze przez całą dobę dostępne są podstawowe produkty żywnościowe (chleb, masło, dżem, herbata, woda mineralna). Na czas ewentualnych podróży mieszkańcy zaopatrzeni są w suchy prowiant i napoje. Mieszkańcy do dyspozycji mają również kuchnię wyposażoną w kuchenkę elektryczną, lodówkę, czajnik , naczynia, itp.

 

 

 

Na parterze Domu znajduje się stołówka, w której podawane są posiłki dla osób poruszających się samodzielnie, dla osób leżących, lub na życzenie osób chodzących – posiłki podawane są z dostawą do pokoi. Posiłki wydawane są w przedziale czasowym pozwalającym na nakarmienie osób leżących i tych, którzy potrzebują pomocy przy jedzeniu.

Za jakość posiłków odpowiada dietetyk.

 

 

 

Posiłki przygotowywane są zgodnie z wymogami dietetycznymi, dotyczącymi żywienia osób w podeszłym wieku, a oprócz tego wprowadzone są dieta lekka , dieta cukrzycowa z dodatkowymi posiłkami (2-śniadanie i kanapka na noc), oraz na zlecenie lekarskie diety specjalistyczne (np. rozdrobniona, wysokobiałkowa, podzielona na karmienie „częściej małymi porcjami”).

 

 

 

            Ponadto staramy się uwzględniać życzenia mieszkańców w zaspokajaniu smaków wyniesionych z domu rodzinnego. Raz w miesiącu organizujemy z mieszkańcami spotkania, na których omawiamy menu, uwzględniając sugestie mieszkańców i ich indywidualne potrzeby.

 

Odzież i utrzymanie w czystości  

               

Za czystość ład i porządek odpowiada cały zespół opiekuńczo-terapeutyczny. Za wygląd mieszkańca odpowiadają wszyscy pracownicy, a przede wszystkim pracownik I-kontaktu. Rzecznikiem mieszkańca jest pracownik socjalny.

Usługi pralnicze dla Domu świadczy zewnętrzna firma pralnicza, ale w wielu przypadkach opiekunowie piorą odzież osobistą na miejscu, ze względu na częstotliwość brudzenia jej przez mieszkańców zanieczyszczających się - kilkakrotnie w ciągu dnia. Do dyspozycji mieszkańców są dwie, ogólnodostępne pralki automatyczne.

Posiadamy też zapas bielizny, odzieży i obuwia, które są wydawane na potrzeby osób nie posiadających własnych środków.

 

Pokojowa - bieliźniana codziennie w dni powszednie odbiera od mieszkańców bieliznę i odzież do prania, oraz przy pomocy innych osób z ZOT (np. opiekunki) dostarcza rzeczy wyprane do pokoi mieszkańców, udziela pomocy w sortowaniu i układaniu rzeczy w szafach, odpowiada za stan odzieży mieszkańców, wykonuje drobne naprawy i poprawki (przyszywanie guzików, skracanie, cerowanie, wszywanie zamków błyskawicznych), odpowiada za współpracę z firmą pralniczą (sortuje, liczy i pakuje rzeczy oddawane do prania, odbiera rzeczy wyprane, sprawdza ich ilość i jakość prania, zgłasza ewentualne reklamacje),odpowiada za prawidłowe przechowywanie bielizny brudnej i czystej.          

           

W czystowniku znajduje się deska do prasowania i żelazko ,do dyspozycji mieszkańców, z którego mogą korzystać pod opieką pokojowej - bieliźnianej.

 

Opieka i pielęgnacja

                                                                                                                                                                 

Zespół Opiekuńczo-Terapeutyczny zapewnia niezbędną pomoc mieszkańcom w zaspokajaniu podstawowych czynności życiowych, oraz pielęgnacji:

- mycie, kąpiele, golenie,

- dostarczanie posiłków do pokoi, karmienie, dokarmianie między podstawowymi posiłkami, - ubieranie, układanie rzeczy osobistych w szafach, zmiana bielizny pościelowej, zmiana pieluchomajtek,

- pomoc w zrealizowaniu drobnych zakupów,

- asystowanie mieszkańcom w czasie wizyt u lekarzy, pielęgnacja mieszkańców przebywających w szpitalu, udzielanie pomocy w dotarciu do miejsc ogólnodostępnych,

 obserwacja parametrów życiowych, ogólnego stanu zdrowia i zachowań mieszkańców.

 

Świadczenia zdrowotne

 

Na rzecz mieszkańców Domu realizowane są świadczenia zdrowotne na zasadach ogólnych powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Pozostają pod stałą opieką lekarza I kontaktu, który przyjmuje mieszkańców w Gabinecie Pomocy Doraźnej 2 razy w tygodniu ( poniedziałki i piątki, oraz na każde wezwanie), jak również 2 razy w miesiącu przyjmuje lekarz psychiatra.

 

W zależności od potrzeb indywidualnych mieszkańca, na jego prośbę lub wniosek pracownika Zespołu Opiekuńczo - Terapeutycznego udzielana jest mieszkańcom bezpłatna pomoc psychologiczna..

 

 Lekarz rodzinny i lekarz psychiatra udzielają porad naszym podopiecznym na terenie   Domu w gabinecie pomocy doraźnej, a w przypadku osób ciężko chorych, w ich pokojach mieszkalnych. Tak więc mieszkańcy mają ułatwiony dostęp do świadczeń zdrowotnych, bez konieczności udawania się do przychodni i dokonywania wcześniejszej rejestracji.

 

 Konsultacje lekarskie poza terenem domu mieszkańcy odbywają pod opieką pracowników Domu, korzystając z transportu samochodem służbowym.

 Mieszkańcy, których nie jest stać na zakup niezbędnych, ratujących życie leków, zostali zaopatrzeni w te leki przez Dom (leki z darów , lub leki refundowane przez NFZ, zakupione przez Dom).

 

 

 

 

Gabinet doraźnej pomocy medycznej zaopatrzony jest w aparat EKG ,laser leczniczy, koncentrator tlenu, lampę BIOPTRON, nebulizator, aparat AMBU, apteczkę pierwszej pomocy, materiały opatrunkowe, sprzęt jednorazowego użytku, zestaw leków ratujących życie, podstawowe leki przeciwbólowe, leki mieszkańców przewlekle chorych.

 

 

 

 

Zaopatrzanie mieszkańców w sprzęt rehabilitacyjny i niezbędne środki pomocnicze, refundowane przez NFZ, PCPR, PEFRON. Do dyspozycji mieszkańców należą:

Wózki inwalidzkie standardowe i specjalistyczne, balkoniki jeżdżące i przestawne, materace przeciw odleżynowe, kule łokciowe, wózki i krzesła toaletowe, łóżka rehabilitacyjne, a ponadto peluchomajtki, wkładki higieniczne, środki pielęgnacyjne.

 

 

 

Aktywizacja i sprawność fizyczna - usługi w formie fizjoterapii i masażu

 

 

 

 

 

W/w usługi realizują zatrudnieni przez Dom fizjoterapeuta i masażysta

Z zakresu kinezyterapii: wykonujemy: rehabilitację przyłóżkową, pionizację, naukę chodu (przy balkoniku, kuli, samodzielnie), ćwiczenia indywidualne (fizjoterapia), ćwiczenia na przyrządach, i inne.

 

 

 

 

 

Z zakresu fizykoterapii: wykonujemy: prądy tens, prądy intereferencyjne, jonoforezę, laser, sollux, mgt-pole magnetyczne.

 

 

 

 

 

Aktywizacja psychofizyczna, integracja społeczna mieszkańców domu ze środowiskiem lokalnym w ramach Terapii Zajęciowej

Główne atuty terapii zajęciowej u osób starszych: utrzymywanie sprawności fizycznej, rehabilitacja motoryki (zajęcia manualne), pobudzanie zaradności, poczucia sprawczości, kontakt z innymi uczestnikami, poznawanie nowych zainteresowań, rozwijanie nowych umiejętności, organizacja czasu wolnego

 

 

 

Aktywizacja kulturalno-oświatowa poprzez organizowanie, uczestnictwo i włączanie się w imprezy , spotkania, wydarzenia z tego zakresu

Pomoc w sprawach osobistych

Mieszkańcy mają zapewnioną pomoc w załatwianiu spraw osobistych w ramach świadczenia pracy socjalnej.

Potrzeby duchowe - mieszkańcy mogą korzystać z usług kapelana zatrudnionego przez Dom, albo zgodnie z deklarowanym przez siebie wyznaniem ( innym niż rzymsko-katolickie) spotykać się z przedstawicielami tego wyznania w pokoju mieszkalnym lub pokoju gościnnym.

 

         

 

 

Kapelan zatrudniony przez Dom świadczy następujące usługi:

- w każdą niedzielę miesiąca, oraz w dni wyznaczone jako święta kościelne, odprawia mszę świętą w kaplicy Domu

- uczestniczy w uroczystym Śniadaniu Wielkanocnym i Kolacji Wigilijnej z mieszkańcami

- odprawia msze okolicznościowe (żałobne, w intencjach, odpustową),w kaplicy Domu,

- zapewnił posługę kapłańską (spowiedź, sakrament chorych ,pochówek) na każde wezwanie ,

- 1 raz w miesiącu odwiedzał wszystkich chorych,

- odbył wizyty duszpasterskie u wszystkich mieszkańców ,którzy mieli takie życzenie, w ich pokojach mieszkalnych